בתקופה זו, מורים טובים זה לא דבר מובן מאליו. בעוד שיש מורים טובים יותר וטובים פחות, נשאלת השאלה – איך אפשר להיות מורה שבאמת משפיע על עתיד התלמידים?

השפעה לעתיד

כל מורה רוצה להשפיע על עתיד תלמידיו, בין אם בפן האישי ובין אם בפן המקצועי. השכר הוא אפילו לא פקטור במקרה הזה – שכר של מורים נוטה להיות לא גבוה במיוחד, למרות התנאים הסוציאליים וההטבות השונות, ועדיין – מה גורם לאנשים לקום בוקר אחד ולרצות להיות מורים? התשובה היא פשוטה: שליחות. הדרכה. אנשים שרוצים להיות מורים רוצים להדריך את הדור הצעיר יותר, להיות שליח לדורות הבאים, וזו סיבה בהחלט מוצדקת להיכנס לתחום ההוראה.

בעוד שיש אנשים שכבר מגיל צעיר יודעים שהם יהיו מורים, לא מעט אנשים דווקא עבדו במקצוע אחד, הרוויחו שכר נאה, והחליטו שזה לא מספק אותם מבחינה אישית ובא להם לעשות משהו חשוב יותר, כמו למשל, להדריך צעירים אל עתידם, וזו סיבה חשובה מספיק להסבת מקצוע או בכלל, לחשוב על מקצוע לחיים.

מורים לחיים

אין ספק שתחום ההוראה הוא שליחות בפני עצמה, המכוונת תלמידים אל עתידם ומשפיעה על עתידם באופן ישיר ועקיף כאחד. כל אחד יכול להפוך להיות מורה עם ההכשרה המתאימה, אך האם כל אחד בנוי לכך? לא בהכרח. להיות מורה זה דבר מאוד מורכב ועלול אף להיות שוחק מאוד, ולכן יש לקחת זאת בחשבון כשחושבים על לימודי הוראה. זהו לא דבר פשוט, אך יכול להיות מאוד מספק. מורים רואים זאת כהשפעה על עתיד הרבה צעירים, וזה מספיק בשבילם. מורה הוא מורה לחיים מכל בחינה שהיא, ומעצב את אישיותו של כל תלמיד בפני עצמו, בין אם מבחינה אישית או מבחינה מקצועית.

הוראה – מקצוע מספק או שוחק?

ישנם דיונים רבים על כך, חלק יסכימו וחלק לא. בעוד שחלק מהמורים מרגישים מסופקים מעבודתם, חלק גדול מהם ירגיש שחוק ועייף. להיות אחראים על עתידם של צעירים רבים עלול להיות מתיש מאוד, גם מבחינה נפשית וגם פיזית. בכיתה יכולים להיות 20 עד 30 תלמידים, חלקם בעייתיים וחלקם לא, וזה עלול להיות דבר מאתגר מאוד בכל מה שקשור לחינוך והצבת גבולות.

תפקיד המורה, חוץ מלהיות שם בשביל כל תלמיד, הוא להציב גבולות ולהעמיד כל תלמיד בפני תוצאות מעשיו. התמודדות עם מספר רב של תלמידים בעייתיים עלול להיות שוחק ואף מעיק, ויש להתמודד עם בעיות אלו בהתאם. זו לא בושה לקבל עזרה או ייעוץ מקולגות לעבודה, או אפילו מהנהלת בית הספר. המטרה היא שמורים ירגישו מסופקים ולא שחוקים, וגם אם ירגישו מעט מותשים או עייפים, יהיו מרוצים מהתנהלותם.

תלמיד זה כמו ילד

אולי זה נשמע מעט מוזר, אבל זה לגמרי נכון – יש לראות כל תלמיד כמו ילד. מורה הוא כמו הורה, והוא צריך להתמודד עם אותם אתגרים בדיוק כמו ההורה של הילד – מבחינה אישית ומבחינה כלכלית. על המורה להיות אכפתי כלפי הילד ולהביע עניין וסבלנות, גם אם ישנן בעיות וסוגיות התמודדות בדרך. התלמיד יתפקד טוב יותר בכיתה, כשיידע שהמורה שלו שם בשבילו וקשוב לכל צורך שיתעורר לו מבחינה מקצועית , ואפילו מבחינה אישית. כשקורים דברים אישיים, זה משפיע על התנהגות התלמיד בכיתה ולכן יש לזה קשר ישיר. המורה צריך להיות ער לכל דבר שיכול להשפיע על עתיד תלמידיו.

השפעה על הדורות הבאים

השפעה על דורות צעירים יותר זה דבר קריטי ומשמעותי ביותר. כל מורה שמשפיע על עתיד תלמידיו ואף עוזר להם להצליח ולעבור בהצטיינות – מקבל הישג משמעותי גם בחייו. הסיפוק הגדול ביותר בחיי אדם זה העובדה שהוא הצליח להשפיע על כל כך הרבה אנשים בטווח זמן קצר. אפילו להשפיע על אדם אחד זה הישג רב בימינו, ולכן למורים יש תפקיד מאוד חשוב בעתיד הדור הצעיר, שיתרום למדינה ויפתח אותה אישית וכלכלית כאחד.